• Auto vakantie checklist - slider-home-pand(1)

Auto vakantie checklist

Auto vakantie checklist - vakantiecheck

Gaat u binnenkort met de auto op vakantie? Dan is het handig en verstandig om onze vakantie checklist te downloaden en alle aandachtspunten voor uw auto na te lopen.

Wij hebben speciaal vor u de auto vakantie checklist gemaakt. Wilt u een professionele vakantie check voor uw voertuig, neem dan contact met ons op.

Lees meer en download de vakantiecheck

Pagina's

Nieuws

  • Nieuwe website online!

    Om u nog beter van dienst te kunnen zijn hebben we een compleet nieuwe website gelanceerd. Onze nieuwe website is geheel responsive en dus geschikt voor desktop, tablet en mobiel.

    Natuurlijk laten we het hier niet bij en zullen we in de nabije toekomst de website verder doorontwikkelen.
    Mocht u leuk tips, suggesties of opbouwende kritiek hebben dan staan we hier altijd voor open en kunt u ons mailen.


    U bent van harte welkom en de kofiie staat altijd klaar!

    Met vriendelijke groet,
    Team Veenstra banden & autoservice.


     

  • Wat is een TPMS systeem?

    Het bandenspanningscontroleysteem TPMS staat voor 'Tyre Pressure Monitoring System' en  is sinds 1 november 2014 verplicht op elke nieuwe personenauto. De juiste bandenspanning is niet alleen goed voor de verkeersveiligheid. Ook de levensduur van je banden neemt toe en het brandstofverbruik neemt af.

    Hoe werkt het?

    Een auto met een TPMS-systeem heeft een controlelampje op het dashboard. Het waarschuwt je als de spanning in één of meer banden 20% te laag is of als de bandenspanning de ondergrens van 1,5 bar heeft bereikt. Als je een lekke band hebt dan constateert het systeem dat snel. Je hebt dan nog voldoende tijd om naar de dichtst bijzijnde bandenspecialist te rijden of je auto op een veilige plek te parkeren. Hierdoor loop je dus minder risico op een klapband.

    De voordelen

    • altijd de juiste bandenspanning
    • minder risico op een klapband
    • langere levensduur van je banden
    • brandstofbesparing
    • milieubesparing

    Auto vakantie checklist - tpms-contentheader

    Er zijn twee soorten...

    Direct TPMS-systeem

    Een direct TPMS-systeem werkt met sensoren die de bandenspanning meten. Die meetsignalen geven ze vervolgens door aan de elektronica van het voertuig. Elke band heeft zijn eigen sensor, die van buiten niet zichtbaar is. De meeste sensoren zitten direct achter het ventiel. Weet je niet welk TPMS-systeem er in jouw auto zit? Kijk dan in het instructieboekje van je auto of vraag het aan je bandenspecialist.
     
    Direct TPMS: werk voor de bandenspecialist
    Elke keer als een auto met direct TPMS bij de bandenspecialist in de werkplaats komt, wordt het systeem met speciale apparatuur uitgelezen. De bandenspecialist controleert de werking van de sensoren en test de status van de batterij in elke sensor. Deze werkzaamheden staan op de factuur op het moment dat je bijvoorbeeld je zomerbanden door winterbanden laat vervangen. Automobilisten met een extra set wielen voor hun winterbanden moeten een tweede set sensoren kopen om ook in de winter van de voordelen van TPMS te profiteren. De bandenspecialist moet deze sensoren op de wielen monteren en ook werkzaamheden op softwaregebied verrichten. Dit brengt wat extra kosten met zich mee, maar die kosten wegen niet op tegen de voordelen van een goed functionerend TPMS-systeem, het hele jaar door.

    Indirect TPMS-systeem

    Een indirect TPMS-systeem werkt op basis van de software van de auto, dus zonder sensor. Dit systeem maakt gebruik van het feit dat een band met een te lage spanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste spanning. Een band met een kleinere omtrek draait sneller rond. De elektronica van de auto meet dat verschil en kan zo bepalen of de band nodig opgepompt moet worden.

    Indirect TPMS: instellen kun je zelf
    Bij een auto met een indirect TPMS moet je zo nu en dan via het dashboard een eenvoudige handeling verrichten. Bijvoorbeeld nadat de banden zijn opgepompt. Het is een kwestie van een knopje indrukken of een scherm bedienen. Net als bij het instellen van de navigatieapparatuur. Hoe dat moet, staat in het instructieboekje. Als het indirecte TPMS goed werkt, heeft de VACO-bandenspecialist geen omkijken naar het systeem op het moment dat je langskomt om bijvoorbeeld je banden te wisselen. In de meeste gevallen heb je dan ook geen extra kosten. Ook niet als je je versleten banden door nieuwe laat vervangen. Het kan echter gebeuren dat alles wel goed is ingesteld, maar dat het controlelampje op het dashboard toch een foutmelding geeft. Rijd dan toch even langs bij de bandenspecialist.

     

    Heb je vragen over TPMS? Neem dan gerust contact met ons op, we vertellen je er graag over.

    > Neem contact op

     

     

  • Trilt je auto of het stuur?

    BALANCEREN

    Een trillende auto is een grote ergernis voor de bestuurder. Vaak is een onbalans in de banden de oorzaak hiervan. De trillingen hangen sterk samen met de snelheid waarmee je rijdt. Als de snelheid van de auto toeneemt, neemt ook de kracht van de onbalans toe. Bijvoorbeeld: een onbalans van 50 gram op een band van 24 inch wordt een onbalans van 18,9 kg bij een snelheid van 120 km/u. 

    Problemen die ontstaan door onbalans

    Naast de vervelende trillingen in het stuur en de auto heeft onbalans ook gevolgen voor de verkeersveiligheid:
    • verlies van contact tussen de band en de weg (minder grip op de weg)
    • versnelde slijtage en onregelmatige slijtageplekken op de banden
    • comfortverlies voor de bestuurder en vermoeidheid bij langere reizen
    • overmatig brandstofverbruik
    • vroegtijdige slijtage van alle stuurdelen en ophanging (vooral de schokdempers)

    Auto vakantie checklist - bandveilig

    Hoe kom ik er vanaf

    Met de meest moderne balanceerapparatuur bepalen wij de grootte en positie van de onbalans. Vervolgens kan de exacte hoeveelheid balanceergewicht op de juiste plaats worden aangebracht en verdwijnt de onbalans.

    Wil je meer weten over onbalans of een afspraak maken? Neem dan contact op.

    > Neem contact op

     

     

  • Tikkende tijdbom?

    Auto vakantie checklist - bandenspanning-1

    BANDENSPANNING  > 30% onderspanning leidt tot 50% meer slijtage.

    Rubber is poreus. Een band verliest daardoor 0,1 bar spanning per maand. Als je met onderspanning rijdt, dan vervormt je band en heb je minder grip op de weg. Ook verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller en is het slechter voor het milieu. Pomp daarom regelmatig - liefst één keer per maand - je banden op.

    Een tikkende tijdbom? - Risico's van te lage bandenspanning

    • Langere remweg.
    • Slecht stuurgedrag van de auto.
    • Kans op een klapband.
    • Meer slijtage van de band.
    • Hoger brandstofgebruik.

    Tips om je bandenspanning op peil te houden

    • De juiste bandenspanning staat in het instructieboekje van je auto of op de sticker aan de binnenkant van het brandstofklepje of de deurstijl.
    • Controleer bij voorkeur de banden als ze koud zijn (niet meer dan 5 km op gereden).
    • Vergeet de reserveband niet.
    • Check elke twee maanden je bandenspanning.

     

    20% onderspanning leidt tot 10% hogere rolweerstand   >   10% meer rolweerstand veroorzaakt 2% meer brandstofverbruik.

     
     

    bron: www.bandveilig.nl  |  Vaco

  • Ben je de weg kwijt?

    Trekt je auto naar één kant? Rij dan even langs bij ons. Wij kunnen aan de slijtage van je banden zien wat het probleem is.

    UITLIJNEN

    Als je met je auto ergens tegenaan botst dan kan dit een afwijking in de uitlijning veroorzaken. Dit merk je tijdens het rijden als je stuur naar één kant trekt of als je auto te zwaar of juist te licht stuurt. Rijd je hiermee door, dan slijten je banden scheef af. Kortom, geen veilige situatie als je plotseling moet remmen. 

    Gevolgen van een verkeerde uitlijning

    • slechte wegstabiliteit 
    • slechte stuurcontrole
    • onvoorspelbaar weggedrag van je auto 
    • slijtage van je banden (waardoor je sneller nieuwe banden nodig hebt)
    • meer brandstofverbruik
    • snellere slijtage van mechanische onderdelen
    • slechter rijcomfort
    • verminderde verkeersveiligheid

    Auto vakantie checklist - de-weg-kwijt-big

    Uitlijnen is een specialisme

    Uitlijnen lijkt in eerste instantie eenvoudig. Maar er is een groot verschil tussen iemand die 'groen' kan afstellen en iemand die echt weet wat hij aan het doen is. Wij zijn zijn gespecialiseerd in uitlijnen. We herkennen als geen ander de slijtagepatronen op een band zodat we meteen zien wat het probleem is. En met professionele apparatuur lossen we snel het probleem voor je op zodat je weer veilig op weg kunt.

    Mogelijke oorzaken van stuurklachten

    • Een verschil tussen de linker- en rechterband in: spanning, maat, type, profiel, wielmaat, coniciteit (kegeleffect)
      - Verkeerde voertuiguitlijning
      - Eén rem blijft hangen
      - Stuurbekrachtigingssensor staat verkeerd afgesteld
      - Afwijking in de band

      Auto vakantie checklist - sporingsslijtage_400x195px

      Heb je vragen of wil je een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.

      Maak bij ons een afspraak

    bron: bandveilig.nl - Vaco

  • Lichtmetalen wielen, een technisch hoogstandje

    Auto vakantie checklist - lichtmetalen-wielen

    WIELEN

    Lichtmetalen wielen geven je auto een mooiere en sportievere uitstraling. Maar bij de keuze van een nieuwe set wielen draait het niet alleen om het uiterlijk. Een wiel moet aan een aantal technische eisen voldoen. Zo moet het wiel bijvoorbeeld voldoende draagvermogen hebben. En eenmaal onder je auto verdienen je mooie wielen ook wat extra aandacht. Ze worden tenslotte blootgesteld aan regen, pekel, modder en ook hete remstof kan schade aan je wielen veroorzaken. Hieronder een aantal punten waar je op moet letten bij de aanschaf van lichtmetalen wielen.

    Draagvermogen

    De belangrijkste technische eigenschap van een wiel is het draagvermogen. Het gewicht van je auto bepaalt het minimale draagvermogen dat de wielen moet hebben. Heb je bijvoorbeeld een SUV of een bestelwagen? Dan kan het zijn dat het draagvermogen van een standaardwiel niet voldoende is om het voertuig te dragen. Vraag ons om advies.

    ET-waarde

    Bij de keuze van een wiel speelt de ET-waarde (wielbolling) een belangrijke rol. ET is een afkorting van ‘Einpresstiefe’ en bepaalt wat de spoorbreedte van de auto is. Bij de montage van een ander wiel moet de ET-waarde nagenoeg gelijk zijn aan de ET-waarde van het origineel gemonteerde wiel. Anders kan er een afwijking in het stuurgedrag ontstaan. Laat je adviseren door Veenstra banden & autoservice.

    Wielmaat & configurators

    Bij iedere auto hoort een standaardwielmaat. Maar het is vaak mogelijk om grotere en bredere wielen onder een auto te monteren. In de winter kun je terug naar een maatje kleiner. Ommonteren naar een andere wielmaat is specialistisch werk. Laat je daarom adviseren door Veenstra banden & autoservice. Er zijn ook onlineconfigurators beschikbaar, waarbij je het kenteken invoert en vervolgens een lijst met geschikte wielen voor een specifieke auto te zien krijgt. Voor meer informatie over uw lichtmetalenwielen neem > contact met ons op.

    Auto vakantie checklist - borbet-velgen-configuratorAuto vakantie checklist - wielengids-velgen-configuratorAuto vakantie checklist - alcar-velgen-configurator

    Bezoek ook onze showroom aan de Klompenmakersstraat 6 in Sneek waar we veel lichtmetalenwielen op voorraad hebben. Wij adviseren u graag.

    Juiste wielbouten

    In veel gevallen hebben de wielen van de zomerbandenset een ander soort wielbouten dan de wielen voor de winterbandenset. Controleer of de wielbouten van de gemonteerde wielen passen op het reservewiel van de auto. Is dit niet het geval? Zorg dan voor een extra set wielbouten. Zo kom je langs de kant van de weg niet voor verrassingen te staan.

    Bewaren wielbouten/wielsloten

    Bewaar de wielbouten van de wielen die bij je bandenspecialist in opslag liggen bij het reservewiel. Zo raken ze niet kwijt en heb je ze bij de wissel in het voorjaar direct bij de hand. Wielsloten worden gemonteerd in plaats van een wielmoer of wielbout. Ze voorkomen diefstal van band-wielcombinaties. Voor het monteren en demonteren heb je een speciale sleutel of adapter nodig om ze los te draaien. Bewaar deze sleutel ook bij het reservewiel.

    De voordelen van een tweede set wielen

    • De wissel gaat sneller en is goedkoper;
    • Complete band-wielcombinaties hoeven niet per se opnieuw gebalanceerd te worden. Het controleren van de balancering is wel aan te raden;
    • Minder kans op beschadiging van de band omdat de band niet telkens opnieuw gemonteerd hoeft te worden;
    • Een extra set wielen is een meerwaarde bij de verkoop van je auto.
    • > informeer ook naar ons bandenhotel

    Auto vakantie checklist - foto_bandenhotel

     

    Download > hier in PDF de nieuwe Wielen special 2017 of klik op afbeelding.

    Auto vakantie checklist - wielenspecial

     

    bron: bandveilig.nl & Vaco

     

  • Zo voorkom je aquaplaning

    PROFIELDIEPTE

    Bij te weinig profieldiepte verliest de band het contact met de weg en de auto wordt onbestuurbaar. Op de afbeelding hiernaast zie je goed de grip van de band op de weg bij verschillende profieldieptes. Op de weg ligt 3 mm water. Zoals je ziet heeft een band bij hoge snelheid en een profiel van 1,6 mm nauwelijks meer contact met het wegdek. Je banden kunnen het water op de weg niet meer goed afvoeren, je auto begint te glijden en wordt onbestuurbaar. Levensgevaarlijk dus. 

    ZO VOORKOM JE AQUAPLANING

    Tip 1: controleer je profieldiepte

    Het allerbelangrijkste is ervoor te zorgen dat je banden voldoende profieldiepte hebben. Laat dit bij twijfel controleren door je bandenspecialist. De wettelijke minimale profieldiepte van zomerbanden is 1,6 mm.

    Tip 2: controleer je bandenspanning

    Als je banden een te lage bandenspanning hebben, dan vervormen deze meer en kun je minder goed sturen. Ook hebben je banden een langere remweg. Check daarom elke twee maanden je bandenspanning.

    Tip 3: pas je snelheid aan

    Een slip ontstaat vaak omdat de bestuurder te hard heeft gereden. Blijf daarom alert bij veranderende weersomstandigheden. Pas je snelheid aan en houd meer afstand van je voorganger.

    Auto vakantie checklist - invloed-van-profieldiepte-550x400
     

    ZELF JE PROFIELDIEPTE CONTROLEREN

    De profieldiepte van banden kun je ook zelf controleren. Op de zijkant van de band staat een zogeheten TWI-markering (Tread Wear Indicator). Ongeveer ter hoogte van deze markering zitten profieldieptemeters in de hoofdgroeven van de band. Bij winterbanden staat naast de TWI ook de WWI (Winter Wear Indicator) op de band. Zijn je banden versleten tot op de TWI of WWI? Dan is het hoog tijd voor nieuwe banden.

    Wat is de wettelijke minimale profieldiepte? 

    De wettelijke minimale profieldiepte in Nederland  is 1,6 mm voor zomerbanden en winterbanden. VACO adviseert voor de verkeersveiligheid om zomerbanden te vervangen bij 2 mm. Winterbanden beginnen hun winterse eigenschappen te verliezen bij 4 mm. Voor winterbanden adviseert VACO daarom een minimale profieldiepte van 4 mm bij gebruik in de winter.

    Heeft u nieuwe banden nodig? vraag dan een offerte aan, we helpen u graag.

    Vraag offerte aan


    bron: bandveilig.nl

     
  • Caravan, camper of trailer uit de stalling?

    Feit: door het stilstaan beschadigen je banden

    Het grootste deel van het jaar staat je caravan, camper of trailer in de stalling en dus stil. Veel automobilisten denken dat je banden door dit stilstaan niet beschadigen. Niets is minder waar. Grote kans dat je banden vlak afgesleten, uitgedroogd of op een andere manier beschadigd zijn. Ga je hiermee de weg op, dan loop je een groot risico op een klapband. 

    Voorbeelden van bandbeschadigingen

    Auto vakantie checklist - schermafbeelding_2017-04-28_om_11
    Carvanband met verouderingsslijtage


    Auto vakantie checklist - schermafbeelding_2017-04-28_om_11

    Op beide banden zie je kleine gevaarlijke verouderingsbarstjes in het profiel en op de zijkant van de band. Als je deze over het hoofd ziet, is de kans op een klapband groot.


    Check je banden op beschadigingen

    Bandenrubber droogt na verloop van tijd uit. Ozon, UV-straling en hoge temperaturen zijn de boosdoeners. Een caravan staat tijdens de vakantie vaak de hele dag in de brandende zon. Grote kans dat je banden hierdoor beschadigd zijn. Dat kan je zien aan kleine droogtescheurtjes in het profiel of op de zijkant van de band. Ook door het lange stilstaan in de stalling slijten je banden vaak, maar dan op één plek. Gevolg: een vlakke band en vervelende trillingen als je rijdt. Laat daarom je banden even goed controleren voordat je op weg gaat!

    Check de profieldiepte

    Met een profiel van 1,6 mm heeft een band bij hoge snelheid nauwelijks meer contact met het wegdek. Je banden kunnen het water op de weg niet meer goed afvoeren, je auto begint te glijden en wordt onbestuurbaar. Dit wil je niet als je met je caravan, camper of paardentrailer op de snelweg rijdt. > Lees meer over hoe je aquaplaning kan voorkomen.

    Check de bandenspanning

    Rubber is poreus. Een band verliest daardoor 0,1 bar spanning per maand. Als je met onderspanning rijdt, dan vervormt je band en heb je minder grip op de weg. Ook verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller en is het slechter voor het milieu. Pomp daarom regelmatig - liefst één keer per maand - je banden op. Lees ook eens > deze tips hoe je je bandenspanning op peil kan houden. 

    Veilig op weg: 5 tips

    1. Check je banden of laat ze controleren
    2. Check het maximale draagvermogen
    3. Verdeel de lading van het voertuig gelijkmatig
    4. Dek de banden op de camping af, zodat ze niet de hele dag in de zon staan
    5. Verhoog de bandenspanning tot max 3,5 bar als je voertuig de stalling weer ingaat.

    Heeft u vragen of wilt u meer informatie over Caravan, camper en trailer banden? Neem dan gerust > contact met ons op of kom langs! De koffie staat klaar.

    Bezoek ook onze pagina Camper & caravan banden

    > Camper & caravan banden

     

    bron: bandveilig.nl

  • Wet- en regelgeving winterbanden Frankrijk

    Regelgeving winterbanden Frankrijk 2017

    Winterbanden
    Verplicht bij bord. Ook als er geen bord staat, kan bij een aanrijding schuld worden toegewezen.

    Wettelijke minimale profieldiepte
    1,6 mm (zomer- en winterbanden)

    Sneeuwkettingen
    Het is niet verplicht sneeuwkettingen aan boord te hebben. Op besneeuwde wegen zijn kettingen toegestaan, ongeacht welke periode. Op de Franse toegangsweg naar de Mont-Blanc-tunnel is het wel verplicht om sneeuwkettingen aan boord te hebben van 1 oktober tot en met 30 april.

    Op sommige bergpassen is montage van kettingen op de aangedreven as(sen) verplicht. Dit wordt aangegeven met het bord ‘B26’ ‘Chaînes à neige obligatoires’. Na het bord ‘B44’ vervalt de verplichting. De maximum snelheid is 50 km/u.

    Het aantal kettingen is niet precies omschreven. Artikel 9 van het arrest van 18 juli 1985 luidt: ‘afneembare antislipsystemen moeten het vertrek, de besturing en de afremming van het voertuig garanderen’. Bij het gebruik van autosocken in plaats van kettingen moet er in de auto een sticker ‘Certifié Équipement Spécial’ aanwezig zijn.

    Spikes
    Toegestaan van 11 november tot en met 31 maart voor voertuigen die goederen transporteren (maximum toegestane snelheid is 90 km/u). Als het nodig is kan de duur van de termijn regionaal worden aangepast. Daarnaast moet op het voertuig een sticker zichtbaar zijn dat er banden met spikes zijn gemonteerd.

    Verplicht meenemen in het voertuig
    Gevarendriehoek
    Veiligheidshesje

    > alles over winterbanden 


    bron: Vaco

    Veenstra banden is niet verantwoordelijk voor de inhoud en gebruik van deze informatie en kan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet juist of volledig weergeven van deze gegevens.

  • Wet- en regelgeving winterbanden Oostenrijk

    Regelgeving winterbanden Oostenrijk 2017

    Winterbanden
    Verplicht bij winterse omstandigheden (sneeuw, natte sneeuw of ijs) van 1 november tot en met 14 april. Als alternatief zijn sneeuwkettingen op de aangedreven as(sen) ook toegestaan als de wegen met een sneeuw- of ijslaag zijn bedekt. Boetes variëren van € 35,- tot € 5.000,-.

    Sneeuwkettingen
    Van 1 november tot en met 14 april verplicht aan boord voor de aangedreven as(sen). Sneeuwkettingen (of winterbanden) zijn verplicht als dit met een verkeersbord wordt aangegeven. De maximum snelheid is 50 km/u. Sneeuwkettingen moeten voldoen aan de Oostenrijkse Ö-Norm: V5117 (voor personenwagens). Producten uit landen die lid zijn van de Europese Unie en voorzien van een CE-nummer zijn ook toegestaan. Systemen ‘Nichtketten’ die vallen onder norm V5121 zijn niet toegestaan als alternatief voor sneeuwkettingen.

    Wettelijke minimale profieldiepte
    1,6 mm (zomer).
    4,0 mm (winter).

    Spikes
    Toegestaan van 1 november tot en met 31 mei. De maximum snelheid is 100 km/u op autosnelwegen en 80 km/u op overige wegen. Alle banden moeten van spikes zijn voorzien. Daarnaast moet op het voertuig een sticker zichtbaar zijn dat er banden met spikes zijn gemonteerd.

    Verplicht meenemen in het voertuig
    Gevarendriehoek.
    Veiligheidshesje.
    Verbanddoos.

    > alles over winterbanden

     

    bron: Vaco

    Veenstra banden is niet verantwoordelijk voor de inhoud en gebruik van deze informatie en kan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet juist of volledig weergeven van deze gegevens.

  • Checklist: veilig rijden in de winter

    Winter- en zomerbanden zijn speciaal ontwikkeld voor de seizoenen. Het rubber van een winterband is bijvoorbeeld zachter. Hierdoor heb je meer grip in de winter. Wissel daarom twee keer per jaar, dan ben je altijd goed voorbereid op alle - vaak onverwachte - weersomstandigheden.
    Een goed moment om te wisselen is het ingaan van de zomer- en wintertijd.

    Auto vakantie checklist - bandenwisselweken-1

    De twee belangrijkste voordelen van winterbanden

    1.Met winterbanden heb je een betere remweg, bij sneeuw én regen
    Het rubber van een winterband is zachter. Dit zorgt bij lagere temperaturen voor extra grip. Op een besneeuwde weg is de remweg meer dan de helft korter dan bij zomerbanden. Dit betekent dat je bij een snelheid van 50 km/u maar liefst 28 meter eerder stilstaat. Op nat wegdek is de remafstand met winterbanden ook korter. Bij een snelheid van 100 km/u sta je 4 meter eerder stil dan dezelfde auto op zomerbanden. Dit kan dus net het verschil betekenen tussen wel of geen aanrijding.

    2.Met winterbanden heb je meer grip
    In het profiel van een winterband zitten zogeheten lamellen. Dit zijn kleine inkepingen en werken als een soort 'grijpers' op de weg. Hierdoor heb je meer grip bij remmen en optrekken op bijvoorbeeld sneeuw.

    Auto vakantie checklist - remweg-4-meter-2-koloms

    Checklist

    Zorg dat je auto winterklaar is
    Goede winterbanden zijn natuurlijk een must. Maar denk er ook aan je accu te testen voordat het koud wordt. Zorg voor voldoende antivries in het koelsysteem en vergeet de ruitenspoeiervloeistof niet bij te vullen met antivries ruitenvloeistof. Let ook op dat je ruitenwissers goede rubbers hebben, voorkom dat deuren dichtvriezen en smeer deurrubbers op tijd in met bijvoorbeeld een siliconenspray. En ga niet met een bijna lege benzinetank de weg op.

    Haastige spoed…
    Als het regent of sneeuwt ontstaan vaak file’s. Check daarom van tevoren de weersvoorspellingen en houd rekening met extra reistijd. Houd bij slecht weer meer afstand dan anders en kijk ver vooruit. Trek rustig op, stuur rustig, rem niet plotseling en stuur bochten niet te scherp in. Gaat het ijzelen? Neem geen risico en blijf dan gewoon thuis.

    Check je bandenspanning
    Rubber is poreus. Je banden verliezen dus geleidelijk aan lucht. Als je banden te zacht zijn, heb je minder grip en een langere remweg. Daarnaast slijten je banden sneller en kost het je meer brandstof. Controleer daarom iedere maand je bandenspanning.

    Blijf ook met winterbanden alert!
    Pas je snelheid aan aan de weersomstandigheden en denk niet: “Mij kan niks gebeuren, want ik rijd op winterbanden”. Houd er rekening mee dat als je de snelheid verdubbelt, de remweg verviervoudigt. Dit geldt niet alleen bij sneeuw. Ook bij regen moet je je snelheid aanpassen om aquaplaning te voorkomen.

    Let op bij bruggen, tunnels en verschillend asfalt
    Bruggen, tunnels en wegen die in de schaduw liggen, kunnen verraderlijk glad zijn. Ook overgangen in verschillende soorten asfalt zijn gevaarlijk. Als je van ZOAB-asfalt naar normaal asfalt gaat, dan kan het zicht door het opspattende water ineens veel minder worden. Ook wat ouder asfalt is vaak gladder.

    >> lees meer over winterbanden

    Interesse in winterbanden?

    ga naar overzicht winterbanden

     

    Auto vakantie checklist - bandenwisselweken-1

  • Wet- en regelgeving winterbanden Zweden

    Wet en regelgeving winterbanden in Zweden

    Winterbanden
    Verplicht van 1 december tot en met 28 februari bij winterse omstandigheden (sneeuw, natte sneeuw of ijs). Verplichting geldt ook voor getrokken materieel zoals aanhangwagens. Allseasonbanden worden niet als winterband gezien. Lokale autoriteiten hanteren een lijst om te bepalen of een band wordt gezien als een winterband specifiek voor de aangedreven as(sen). Vraag uw VACO-bandenspecialist voor meer informatie.

    Sneeuwkettingen
    Niet verplicht. Sneeuwkettingen kunnen op de aangedreven as(sen) worden gebruikt als alternatief voor winterbanden. Bij voorwielaandrijving moeten er ook op de achteras sneeuwkettingen zijn gemonteerd.

    Wettelijke minimale profieldiepte
    1,6 mm voor zomerbanden.
    3,0 mm voor winterbanden.

    Spikes
    Toegestaan van 1 oktober tot en met 14 april en buiten deze periode als de weersomstandigheden dit vereisen. Spikes moeten op alle vier de banden zijn gemonteerd. Aanhangers moeten ook voorzien zijn van spikes als het trekkende voertuig hiermee is uitgerust. Daarnaast moet op het voertuig een sticker zichtbaar zijn dat er banden met spikes zijn gemonteerd. Plaatselijk kunnen spikes verboden zijn als dit met een bord wordt aangegeven.

    Verplicht meenemen in het voertuig
    Gevarendriehoek.

    bron: VACO

    Veenstra banden is niet verantwoordelijk voor de inhoud en gebruik van deze informatie en kan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet juist of volledig weergeven van deze gegevens.

  • Een stillere en comfortabele rit met de auto?


    De drie voornaamste oorzaken die geluid produceren tijdens een autorit zijn:

    1. Wind (vooral bij hogere snelheden)
    2. Motor
    3. Banden (profiel, groeven)

    Auto vakantie checklist - geluid-reductie-goodyear

    De oplossing een schuimlaag: FIT (foam in Tire) banden van Goodyear - Dunlop

    Hoe het geluid verminderen?
    – Door een schuimlaag te plakken aan de binnenkant van de band
    – Vermindering van de geluidspieken tot maximaal 11 dB
    – Geluidsniveau in het voertuig gereduceerd met 3 tot 4 decibel (bij montage van 4 banden met schuimlaag)
    – Dit betekent een halvering van het waarneembare geluid in het voertuig in vergelijking met gewone banden

    Auto vakantie checklist - schuim-fit-banden

    Een stillere en comfortabele rit, want het bandengeluid in de auto wordt gereduceerd met maar liefst 50%


    In totaal heeft Goodyear 59 bandenmaten beschikbaar - oa de Eagle F1 Asymmetric 3 band of  de UltraGrip performance.

    Wilt u meer weten over dit product? Neem dan contact met ons op, wij vertellen u er graag over.


    Of ga direct naar ons  Overzicht Goodyear banden >

     

     

  • Hoe vaak controleer jij je banden?

    Veel automobilisten rijden rond met beschadigde banden. Hoe vaak controleer jij je banden?

    Check je bandenspanning

    Rubber is poreus. Een band verliest daardoor 0,1 bar spanning per maand. Als je met onderspanning rijdt, dan vervormt je band en heb je minder grip op de weg. Ook verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller en is het slechter voor het milieu. Pomp daarom regelmatig - liefst één keer per maand - je banden op.

    WAT IS DE JUISTE BANDENSPANNING
    Veel automobilisten vragen zich af wat de juiste bandenspanning is voor hun banden. Die vind je in het instructieboekje van je auto, of op de sticker aan de binnenkant van het brandstofklepje, of in de deurstijl. Twijfels? Rijd dan even langs bij ons, we helpen je graag.

    Check je profieldiepte

    Met een profiel van 1,6 mm heeft een band bij hoge snelheid nauwelijks meer contact met het wegdek. Je banden kunnen het water op de weg niet meer goed afvoeren, je auto begint te glijden en wordt onbestuurbaar.

    HOE CONTROLEER JE DE PROFIELDIEPTE
    In het profiel van je band zit een profieldieptemetertje. Deze zit ter hoogte van de letters TWI (Tread Wear Indicator) op de zijkant van je band. Bij winterbanden staat er WWI op de band (Winter Wear Indicator). Is het profiel afgesleten tot aan de profieldieptemeter? Dan is het hoog tijd voor een nieuwe band.  

    > Overzicht nieuwe banden

    Check je banden op beschadigingen

    Bandenrubber droogt na verloop van tijd uit. Dat kan je zien aan kleine droogtescheurtjes in het profiel of op de zijkant van de band. Op de foto hieronder kun je dit duidelijk zien. Loop eens een rondje om je auto en controleer je banden op deze scheurtjes of andere beschadigingen. 

    Auto vakantie checklist - schermafbeelding_2017-04-28_om_11

    Wil je meer weten over banden of interesse in nieuwe banden? Neem dan contact met ons op of ga direct naar ons > bandenoverzicht en vraag een geheel vrijblijvende offerte aan. "We helpen je graag..

     

© Veenstra Sneek 2018 | Realisatie Inzet Online