• BOVAG caravan onderhoud Friesland - slider-home-pand(1)

BOVAG caravan onderhoud Friesland

BOVAG caravan onderhoud Friesland - carvan-camper-onderhoud

Veilig op vakantie met BOVAG caravan en camper onderhoud. Veenstra banden & autoservice in Sneek is erkend BOVAG lid en is gespecialiseerd in BOVAG onderstelbeurten voor camper & caravan.

Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in banden voor uw caravan, camper en vouwwagen.
Voor meer informatie neem > contact met ons op of kom eens langs in Sneek aan de Klompenmakersstraat nr 6.
De koffie staat altijd klaar!

 

 

  U kunt bij ons terecht voor:

> APK voor campers
> Onderhoud caravan
> Onderhoud camper
> Onderhoud aanhangwagen / vouwwagen
> Ruitherstel
> Accu's
> Banden voor caravan & campers


Goed geregeld bij Veenstra, uw BOVAG onderhoud voor caravan & campers in Friesland!

Bekijk ook ons overzicht Camper & Caravan banden online.

Overzicht Camper & Caravan banden >

Pagina's

Nieuws

  • Caravan, camper of trailer uit de stalling?

    Feit: door het stilstaan beschadigen je banden

    Het grootste deel van het jaar staat je caravan, camper of trailer in de stalling en dus stil. Veel automobilisten denken dat je banden door dit stilstaan niet beschadigen. Niets is minder waar. Grote kans dat je banden vlak afgesleten, uitgedroogd of op een andere manier beschadigd zijn. Ga je hiermee de weg op, dan loop je een groot risico op een klapband. 

    Voorbeelden van bandbeschadigingen

    BOVAG caravan onderhoud Friesland - schermafbeelding_2017-04-28_om_11
    Carvanband met verouderingsslijtage


    BOVAG caravan onderhoud Friesland - schermafbeelding_2017-04-28_om_11

    Op beide banden zie je kleine gevaarlijke verouderingsbarstjes in het profiel en op de zijkant van de band. Als je deze over het hoofd ziet, is de kans op een klapband groot.


    Check je banden op beschadigingen

    Bandenrubber droogt na verloop van tijd uit. Ozon, UV-straling en hoge temperaturen zijn de boosdoeners. Een caravan staat tijdens de vakantie vaak de hele dag in de brandende zon. Grote kans dat je banden hierdoor beschadigd zijn. Dat kan je zien aan kleine droogtescheurtjes in het profiel of op de zijkant van de band. Ook door het lange stilstaan in de stalling slijten je banden vaak, maar dan op één plek. Gevolg: een vlakke band en vervelende trillingen als je rijdt. Laat daarom je banden even goed controleren voordat je op weg gaat!

    Check de profieldiepte

    Met een profiel van 1,6 mm heeft een band bij hoge snelheid nauwelijks meer contact met het wegdek. Je banden kunnen het water op de weg niet meer goed afvoeren, je auto begint te glijden en wordt onbestuurbaar. Dit wil je niet als je met je caravan, camper of paardentrailer op de snelweg rijdt. > Lees meer over hoe je aquaplaning kan voorkomen.

    Check de bandenspanning

    Rubber is poreus. Een band verliest daardoor 0,1 bar spanning per maand. Als je met onderspanning rijdt, dan vervormt je band en heb je minder grip op de weg. Ook verbruik je meer brandstof, slijten je banden sneller en is het slechter voor het milieu. Pomp daarom regelmatig - liefst één keer per maand - je banden op. Lees ook eens > deze tips hoe je je bandenspanning op peil kan houden. 

    Veilig op weg: 5 tips

    1. Check je banden of laat ze controleren
    2. Check het maximale draagvermogen
    3. Verdeel de lading van het voertuig gelijkmatig
    4. Dek de banden op de camping af, zodat ze niet de hele dag in de zon staan
    5. Verhoog de bandenspanning tot max 3,5 bar als je voertuig de stalling weer ingaat.

    Heeft u vragen of wilt u meer informatie over Caravan, camper en trailer banden? Neem dan gerust > contact met ons op of kom langs! De koffie staat klaar.

    Bezoek ook onze pagina Camper & caravan banden

    > Camper & caravan banden

     

    bron: bandveilig.nl

  • Nieuwe wetgeving winterbanden in Duitsland per 1 januari 2018

    Duitsland

    >> bekijk hier de uitgebreide kaart over regelgeving winterbanden per land.

    Winterbanden
    Verplicht bij winterse omstandigheden. De Duitse wetgeving omschrijft deze winterse omstandigheden als: ijzel, samengepakt sneeuw, smeltend sneeuw en gladheid door ijs en rijp. Deze verplichting geldt ook voor motoren en buitenlandse voertuigen. Aanhangers en caravans vallen buiten deze regeling.

    Bij ongeschikte banden onder het voertuig bedraagt de boete € 60,-. Bij hindering van het overige verkeer wordt dit verhoogd naar € 80,-. Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval, buiten de eigen schuld, leiden tot medeaansprakelijkheid.

    Nieuwe wetgeving per 1 januari 2018
    Vanaf 1 januari 2018 gelden alleen winterbanden met het sneeuwvloksymbool als winterbanden. Winterbanden met een M+S-codering voldoen dan niet meer. Deze nieuwe wetgeving geldt ook voor allseason-banden.

    Er is nog wel een overgangsregeling van toepassing tot 30 september 2024. Als je kunt aantonen dat de banden met M+S-codering gekocht zijn voor 1 januari 2018 dan hoef je deze niet meteen te vervangen. Dit valt te controleren op de DOT-code die op de band staat. De laatste vier cijfers staan voor de productiedatum. Zo betekent 3215: de 32e week van 2015. 

    Alle winterbanden die gekocht worden na 1 januari 2018 moeten een sneeuwvloksymbool hebben.

    Sneeuwkettingen
    Verplicht bij bord op de aangedreven as van het trekkende voertuig. Sneeuwkettingen moeten TüV gekeurd zijn. De maximum snelheid is 50 km/u. Op aanhangwagens zijn sneeuwkettingen toegestaan als het trekkende voertuig ook hiermee is uitgerust.

    Wettelijke minimale profieldiepte
    1,6 mm - alle voertuigtypen
    4,0 mm - personenwagens/lichte bedrijfsvoertuigen (in de winter aanbevolen)

    Spikes
    Niet toegestaan.

    Verplicht meenemen in het voertuig
    Gevarendriehoek, minimaal een veiligheidshesje en verbanddoos.

    >> bekijk hier de uitgebreide kaart over regelgeving winterbanden per land.

     

    bron: Vaco en bandveilig.nl

  • Wanneer mistlicht gebruiken?

    De maanden september tot februari staan er bekend om dat we veel mist hebben in de ochtend en avond op onze wegen. Het is dan ook belangrijk om goede verlichting te voeren en dat alles naar behoren werkt!

    Check daarom je verlichting vandaag nog of kom langs en wij zorgen ervoor dat alles weer werkt.

    BOVAG caravan onderhoud Friesland - wat_mist_hier

     

  • Wet- en regelgeving winterbanden Duitsland

    Winterbanden in Duitsland 2017

    Verplicht bij winterse omstandigheden. De Duitse wetgeving omschrijft deze winterse omstandigheden als: ijzel, samengepakt sneeuw, smeltend sneeuw en gladheid door ijs en rijp. Aanhangers en caravans vallen buiten deze verplichting.
    Bij ongeschikte banden onder het voertuig bedraagt de boete € 60,- en bij hindering van het overige verkeer € 80,-. Bovendien kan betrokkenheid bij een verkeersongeval, buiten de eigen schuld, leiden tot medeaansprakelijkheid.

    Nieuwe wetgeving per 1 januari 2018
    Banden met enkel een M+S aanduiding mogen in Duitsland nog tot 30 september 2024 als winterband worden gebruikt, onder de voorwaarde dat ze voor 31 december 2017 zijn geproduceerd. Deze nieuwe wetgeving geldt ook voor allseasonbanden. De productiedatum van de band is vast te stellen aan de hand van de viercijferige code op de zijwand van de band.

    Sneeuwkettingen
    Verplicht bij bord voor de aangedreven as(sen). Sneeuwkettingen moeten TüV gekeurd zijn. Aanhangers moeten ook voorzien zijn van sneeuwkettingen als het trekkende voertuig hiermee is uitgerust. De maximum snelheid is 50 km/u.

    Minimale profieldiepte
    1,6 mm (wettelijk voor zomerbanden)
    4,0 mm (aanbevolen voor winterbanden)

    Spikes
    Niet toegestaan.

    Verplicht meenemen in het voertuig
    Gevarendriehoek.
    Verbanddoos.
    Veiligheidshesje (minimaal één).

    > alles over winterbanden

    bron: Vaco

    Veenstra is niet verantwoordelijk voor de inhoud en gebruik van deze informatie en kan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet juist of volledig weergeven van deze gegevens.

© Veenstra Sneek 2018 | Realisatie Inzet Online